Search here

Custom Search

Voice Your Opinion And Get Rewards From YouthSays

Friday, January 9, 2009

Sifat Solat Nabi

SESUNGGUHNYA TELAH ADA PADA (DIRI) RASULULLAH ITU SURI TELADAN YANG BAIK BAGIMU (IAITU) BAGI ORANG YANG MENGHARAP (RAHMAT) ALLAH DAN (KEDATANGAN) HARI KIAMAT DAN DIA BANYAK MENYEBUT ALLAH.” QS. AL AHZAB, 33:21

KATAKANLAH (WAHAI MUHAMMAD): "JIKA BENAR KAMU MENGASIHI ALLAH MAKA IKUTILAH DAKU, NESCAYA ALLAH MENGASIHI KAMU SERTA MENGAMPUNKAN DOSA-DOSA KAMU. DAN (INGATLAH), ALLAH MAHA PENGAMPUN, LAGI MAHA MENGASIHANI. (ALI IMRAN 3: 31)

DAN JANGANLAH ENGKAU MENGIKUT APA YANG ENGKAU TIDAK MEMPUNYAI PENGETAHUAN MENGENAINYA; SESUNGGUHNYA PENDENGARAN DAN PENGLIHATAN SERTA HATI, SEMUA ANGGOTA-ANGGOTA ITU TETAP AKAN DITANYA TENTANG APA YANG DILAKUKANNYA. (AL-ISRA’ 17: 36)

CARA SOLAT RASULULLAH S.A.W.
“SOLATLAH KAMU SEBAGAIMANA KAMU MELIHAT AKU SOLAT”. (HADIS RIWAYAT AL-BUKHARI)


KAEDAH MENGANGKAT TANGAN KETIKA TAKBIR SOLAT

1 - MENGANGKAT KEDUA TANGANNYA BERSAMAAN DENGAN TAKBIR.

IBNU UMAR (ABDULLAH BIN UMAR) MENJELASKAN, “AKU TELAH MELIHAT NABI SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM BERTAKBIR KETIKA MEMULAKAN SOLAT. BELIAU MENGANGKAT KEDUA TANGANNYA KETIKA BERTAKBIR SEHINGGA SEJAJAR DENGAN KEDUA BAHUNYA. DAN APABILA BELIAU BERTAKBIR UNTUK RUKU’ DAN BANGUIN DARI RUKU’, BELIAU MELAKUKAN PERKARA YANG SERUPA. BELIA TIDAK MENGANGKAT TANGANNYA DI ANTARA DUA SUJUD.” (HADIS RIWAYAT AL-BUKHARI, 2/176)

HADIS INI JUGA MENJELASKAN DI MANA KEDUDUKAN PARAS TANGAN KITA KETIKA MENGANGKAT TAKBIR, IAITU SEJAJAR DENGAN BAHU.

2 - MENGANGKAT TANGAN DAHULU, KEMUDIANNYA BARU BERTAKBIR.

DARIPADA ABDULLAH BIN UMAR RADHIYALLAHU ‘ANHU, IA BERKATA, “APABILA RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM BERDIRI MENGERJAKAN SOLAT, BELIAU MENGANGKAT KEDUA TANGANNYA SEHINGGA SEJAJAR DENGAN KEDUA BAHUNYA, SETELAH ITU BELIAU BERTAKBIR...” (HADIS RIWAYAT MUSLIM, 2/6-7)

3 – BERTAKBIR, DAN KEMUDIANNYA BARU MENGANGKAT TANGAN.

DARI MALIK BIN AL-HUWAIRITH RADHIYALLAHU ‘ANHU, “BAHAWA APABILA RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM TELAH BERTAKBIR, BELIAU MENGANGKAT KEDUA TANGANNYA HINGGA SEJAJAR DENGAN KEDUA CUPING TELINGANYA. DAN KETIKA HENDAK RUKU’ BELIAU MENGANGKAT KEDUA TANGANNYA HINGGA SEJAJAR DENGAN CUPING TELINGANYA.. .” (HADIS RIWAYAT MUSLIM, 2/7)


MELAFAZKAN NIAT UNTUK BERIBADAH – WAJIB, SUNNAH, ATAU BID’AH?

1 - SETIAP AMAL WAJIB DISERTAKAN NIAT BERDASARKAN SABDA RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM:

“BAHAWASANYA SEGALA AMAL ITU DISERTAKAN DAN SETIAP ORANG AKAN MENDAPAT BALASAN SESUAI DENGAN NIATNYA”. (HADIS RIWAYAT AL-BUKHARI, MUSLIM DAN LAIN-LAIN)

NIAT ITU TEMPATNYA IALAH DI SINI, KEMUDIAN BAGINDA MENUNJUKKAN KE ARAH DADANYA”.

SEBELUM MEMULAKAN APAPUN JENIS IBADAH, TIDAK PERLU MENYUSUN ATAU MEREKA-REKA AYAT (JUMLAH) NIAT UNTUK DIBACAKAN PADA SETIAP AMAL, SAMA ADA DENGAN SUARA JAHRAH (KUAT) ATAU PERLAHAN. PENYUSUNAN NIAT SEHINGGA MENJADI SEBUAH AYAT TIDAK PERNAH BERLAKU DI ZAMAN RASULULLAH ATAU ZAMAH SALAF AS-SOLEH (GENERASI AWAL UMAT ISLAM).

TIDAK SEORANG PUN DARI PARA IMAM YANG EMPAT WALAUPUN ASY-SYAFI’E DAN SELAINNYA MENGISYARATKAN AGAR MELAFAZKAN. ADAPUN NIAT ITU TEMPATNYA DI HATI SEBAGAIMANA DIPERSETUJUI OLEH SEMUA ULAMA.” (LIHAT: ????? ???????? ?????? ?? ????????. HLM. 62)

BERKATA IBN AL-QAIYIM RAHIMAHULLAH:

“RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM APABILA BERDIRI UNTUK SOLAT MENGUCAPKAN (ALLAHU AKBAR). TIDAK PERNAH BAGINDA BERKATA SESUATU SEBELUMNYA DAN SAMA SEKALI TIDAK PERNAH MELAFAZKAN NIAT. BAGINDA TIDAK PERNAH MELAFAZKAN: SENGAJA AKU SEMBAHYANG MENGHADAP KIBLAT EMPAT RAKAAT IMAMAN ATAU MAKMUMAN KERANA ALLAH. TIDAK PERNAH MELAFAZKAN TUNAI ATAU QADZA ATAU DIFARDUKAN KERANA MASUK WAKTU YANG MANA INI SEMUA ADALAH BID'AH. TIDAK PERNAH DISALIN (MELAFAZKAN NIAT) SAMA ADA MELALUI (HADIS) SAHIH, HADIS LEMAH, DARI MUSNAD ATAU BERUPA HADIS MURSAL WALAUPUN SATU LAFAZ DARINYA. SEBALIKNYA TIDAK PERNAH JUGA DISALIN WALAUPUN DARI SEORANG SAHABAT, DARI SANGKAAN BAIK OLEH TABIIN DAN TIDAK JUGA DARI PARA IMAM YANG EMPAT. NAMUN TERDAPAT SEBILANGAN DARI ORANG-ORANG TERKEMUDIAN TERGESA-GESA (KURANG MEMAHAMI) TENTANG QAUL ASY-SYAFI’E”. (LIHAT: ??? ??????. (1/201). IBN AL-QAIYIM)

MELAFAZKAN NIAT WALAUPUN DENGAN PERLAHAN TIDAK PERNAH DIWAJIBKAN OLEH IMAM YANG EMPAT (ASY-SYAFI’E, MALIKI, HANAFI DAN HAMBALI) DAN PARA ULAMA MUSLIMIN.TIDAK SEORANG PUN DARI MEREKA PERNAH MEWAJIBKAN PERKARA TERSEBUT, SAMA ADA SEMASA BERSUCI, SOLAT ATAU PUASA. (LIHAT: ????? ?????? ?? ????? ???????. HLM. 92. ABU 'UBAIDAH MASYHUR BIN HASAN BIN MAHMUD BINSALMAN. DAR IBN AL-QAIYIM)


HINDARILAH SOLAT DENGAN ISBAL (MELABUHKAN PAKAIAN MELEBIHI MATA KAKI) BAGI KAUM LELAKI

DARI ABU HURAIRAH RADHIYALLAHU ‘ANHU, DIA BERKATA: “KETIKA ADA SEORANG LELAKI YANG SOLAT DENGAN MENGENAKAN PAKAIAN SECARA ISBAL, RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM BERKATA KEPADANYA, “PERGILAH DAN AMBILLAH WUDHU’!” LELAKI ITU PUN PERGI DAN BERWUDHU’ SEMULA. KEMUDIAN DIA KEMBALI DATANG DAN RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM KEMBALI BERKATA, “PERGILAH DAN AMBILLAH WUDHU’!” ADA SEORANG LELAKI YANG BERTANYA KEPADA RASULULLAH, “WAHAI RASULULLAH, MENGAPA KAMU MENYURUHNYA MENGAMBIL WUDHU’ SEMULA?” DIA (RASULULLAH) DIAM UNTUK BEBERAPA KETIKA, KEMUDIAN BERKATA, “SESUNGGUHNYA TADI DIA MELAKUKAN SOLAT, SEDANGKAN DIA MEMAKAI PAKAIAN DENGAN ISBAL (MELABUHKAN PAKAIANNYA MELEBIHI MATA KAKINYA (BUKU LALI)). SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MENERIMA SOLAT SESEORANG LELAKI YANG MEMAKAI PAKAIAN DENGAN ISBAL.” (HADIS RIWAYAT ABU DAUD DI DALAM KITAB AS-SHOLAH, BAB AL-ISBAAL FII AS-SHOLAH, 1/172, NO. 638. JUGA DI DALAM KITAB AL-LIBAS, BAB MAA JAA’A FII ISBAL FII AS-SHOLAH, 4/57, NO. 4086. JUGA DIRIWAYATKAN OLEH IMAM AHMAD DI DALAM AL-MUSNAD, 4/67, AN-NASAA’I DI DALAM KITAB AS-SUNAN AL-KUBRA DI DALAM KITAB AZ-ZIINAH)

“PAKAIAN YANG MELEBIHI KEDUA MATA KAKI, MAKA PELAKUNYA DI DALAM NERAKA.” (HADIS RIWAYAT AL-BUKHARI, KITAB AL-LIBAS. AN-NASAA’I DI DALAM KITAB AZ-ZIINAH)

BERHATI-HATILAH KAMU TERHADAP PERBUATAN ISBAL, KERANA PERBUATAN TERSEBUT TERMASUK KESOMBONGAN.” (HADIS RIWAYAT ABU DAUD, NO. 4084. TURUT DISAHIHKAN OLEH SYAIKH AL-ALBANI DI DALAM ASH-SHAHIHAH, NO. 770)

DARI IBNU UMAR DIA BERKATA, “AKU PERNAH MELEWATI RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM, TIBA-TIBA KAIN KU MELURUT TURUT KE BAWAH DENGAN SENDIRINYA SEDIKIT DEMI SEDIKIT TANPA SENGAJA. MAKA, RASULULLAH SHALLALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM PUN BERKATA, “WAHAI ABDULLAH, ANGKATLAH KAIN MU?” LALU AKU PUN SEGERA MENGANGKATNYA. KEMUDIAN BELIAU BERSABDA LAGI, “TINGGIKAN LAGI!” MAKA AKU PUN MENAIKKANNYA LAGI. DAN SETELAH KEJADIAN ITU, AKU PUN SENTIASA MENJAGA KEADAAN KAIN KU. LALU, SEBAHAGIAN ORANG ADA BERTANYA, “SAMPAI DI MANA?” “SEHINGGA PERTENGAHAN BETIS”. (HADIS RIWAYAT MUSLIM, NO. 2086)


TSABITKAN PENISBAHAN KALIMAH “SAYYIDINA” KEPADA NABI DI DALAM SELAWAT?

DALAM HAL INI, SHEIKH AL-MUHADDIS MUHAMMAD NASHIRUDDIN AL-ALBANI MENYATAKAN:

IBNU HAJAR AL-ASQALANI RAHIMAHULLAH PERNAH DITANYA BERKENAAN KALIMAT SELAWAT UNTUK NABI YANG DIBACA DALAM SOLAT DAN DI LUAR SOLAT, SAMA ADA YANG WAJIB ATAU PUN YANG SUNNAH/SUNAT:

“APAKAH DALAM UCAPAN SELAWAT ITU DISYARI’ATKAN MENGGUNAKAN KATA-KATA SAYYID, SEPERTI ORANG MENGATAKAN “ALLAHUMMA SHALLI ‘ALA SAYYIDINA MUHAMMAD” ATAU “’ALA SAYYIDINA KHALQI” ATAU “’ALA SAYYID WALADI” ATAU HANYA MENGGUNAKAN KATA-KATA “ALLAHUMMA SHALLI ‘ALA MUHAMMAD”. MANAKAH YANG LEBIH BAIK DARIPADA UCAPAN-UCAPAN ITU? APAKAH DIGUNAKAN KATA-KATA SAYYID ATAU TIDAK MENGGUNAKANNYA KERANA TIDAK TERSEBUT DALAM HADIS-HADIS.”

JAWAB AL-HAFIZ IBNU HAJAR: “BENAR, MENGUCAPKAN LAFAZ-LAFAZ SELAWAT SEBAGAIMANA TERSEBUT DALAM RIWAYAT HADIS ADALAH YANG BENAR. JANGANLAH SEHINGGA ADA ORANG YANG MENGATAKAN NABI TIDAK MENGGUNAKAN KATA-KATA SAYYID DALAM BACAAN SELAWAT HANYA DISEBABKAN SIKAP RENDAH DIRI (TAWADHU’) SAHAJA SEBAGAIMANA JUGA TIDAK LAYAK KETIKA ORANG MENDENGAR DISEBUT NAMA NABI TIDAK MENYAHUT DENGAN UCAPAN SHALALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM. SEMUA ORANG ISLAM DIANJURKAN UNTUK MENGUCAPKAN KATA TERSEBUT SETIAP KALI MENDENGAR SEBUTAN NAMA NABI SHALALLAHU ‘ALAIHI WASALLAM. SAYA (IBNU HAJAR) MENYATAKAN BAHAWA SEKIRANYA BENAR BAHAWA UCAPAN SAYYID ITU ADA, NISCAYA DISEBUTKAN DALAM RIWAYAT DARI SAHABAT DAN TABI’IN. AKAN TETAPI, SAYA (IBNU HAJAR) TIDAK MENEMUKAN ADANYA RIWAYAT SEPERTI ITU DARI SEORANG SAHABAT ATAU TABI’IN PUN, PADAHAL BEGITU BANYAK CARA BACAAN SELAWAT YANG DITERIMA DARI MEREKA. AL-SYAFI’I RAHIMAHULLAH SEBAGAI SEORANG YANG SANGAT MEMULIAKAN NABI SHALALLHU ‘ALAIHI
WASALLAM JUGA TIDAK MENYEBUTKAN KATA SAYYIDINA DALAM AWAL PEMBUKAAN (MUQADDIMAH) KITABNYA. PADAHAL AL-SYAFI’I ADALAH CONTOH IKUTAN PARA PENGIKUT MAZHABNYA. BELIAU (AL-SYAFI’I) HANYA MENYEBUTKAN “ALLAHUMMA SHALLI ‘ALA MUHAMMAD.” (DINUKIL DARI KITAB SIFAT SHOLAT NABI, OLEH SHEIKH MUHAMMAD NASHIDRUDDIN AL-ALBANI, TERBITAN MEDIA HIDAYAH, M/S. 215-216)


MELETAKKAN SUTRAH (PENGHADANG) KETIKA SOLAT

DEFINISI SUTRAH

SUTRAH ADALAH SUATU YANG DILETAKKAN DI HADAPAN ORANG YANG SOLAT SETINGGI KIRA-KIRA PELANA UNTA. INI ADALAH BERDASARKAN SUATU HADIS DARI ABU MUSA BIN TALHAH DARI AYAHNYA, IA BERKATA, “RASULULLAH SHALLAHU ‘ALAIHI WA SALLAM (S.A.W.) PERNAH BERSABDA,

“APABILA SALAH SEORANG KAMU SUDAH MELETAKKAN SESUATU SETINGGI PELANA UNTA DI HADAPANNYA MAKA SOLATLAH DAN JANGAN PEDULIKAN SIAPA SAJA YANG MELINTAS DI SEBALIK SUTRAH TERSEBUT”.” (HADIS RIWAYAT MUSLIM, KITAB SOLAT, NO. 499

SEBAHAGIAN ULAMA MENYATAKAN BAHAWA HUKUM MELETAKKAN SUTRAH ADALAH SUNNAH, SEBAHAGIANNYA MENYATAKAN SEBAGAI SUNNAH YANG SANGAT-SANGAT DITUNTUT, MANAKALA SEBAHAGIAN LAGI MENYATAKAN SEBAGAI WAJIB. INI ADALAH ANTARANYA BERDASARKAN KEPADA DALIL HADIS SEBAGAIMANA YANG DIRIWAYATKAN DARI IBNU UMAR RADHIYALLAHU ‘ANHU (R.A.), IA BERKATA: “RASULULLAH S.A.W. PERNAH BERSABDA, “JANGANLAH KAMU SOLAT KECUALI MEMASANG (MELETAKKAN) SUTRAH DAN JANGAN BIARKAN SEORANGPUN MELINTAS DI HADAPANMU. APABILA IA TETAP BERKERAS, MAKA LAWANLAH DIA KERANA DIA DITEMANI SYAITAN”.” (HADIS RIWAYAT IBNU KHUZAIMAH, NO. 820)


MELETAKKAN TANGAN (BERSEDEKAP) DI ATAS DADA KETIKA QIYAM SOLAT

“RASULULLAH S.A.W. BIASA MELETAKKAN TANGAN KANAN DI ATAS TANGAN KIRINYA LALU MENEKANKAN KEDUANYA PADA DADANYA KETIKA BELIAU SEDANG SOLAT.” (DIRIWAYATKAN OLEH ABU DAUD, 1/121, DENGAN SANAD YANG JAYYID. MENURUT SHEIKH AL-ALBANI, WALAUPUN HADIS INI MURSAL, NAMUN IA ADALAH HUJJAH BAGI SEMUA ORANG. MALAH JUMHUR ULAMA BERHUJJAH DENGAN HADIS MURSAL. ADAPUN YANG TIDAK BERHUJJAH DENGANNYA KECUALI JIKA DIRIWAYATKAN SECARA MAUSHUL ATAU YANG MEMILIKI ATAU MEMILIKI BEBERAPA SYAHID (PENGUAT), ITULAH YANG BENAR. DAN HADIS INI SENDIRI MEMILIKI SYAHID)

DARI WA’IL BIN HUJR:

“BAHAWASANYA DIA MELIHAT NABI S.A.W. MELETAKKAN TANGAN KANAN DI ATAS TANGAN KIRINYA DAN KEMUDIAN MELETAKKAN KEDUANYA PADA DADANYA.” (DIRIWAYATKAN OLEH IBNU KHUZAIMAH DI DALAM KITAB SHAHIIHNYA, SEBAGAIMANA DISEBUTKAN DI DALAM KITAB NASHBUR RAAYAH, 1/314. DIRIWAYATKAN JUGA OLEH AL-BAIHAQI DI DALAM KITAB SUNANNYA, 2/30 MELALUI DUA JALAN YANG MASING-MASING SALING MEMPERKUAT YANG LAINNYA)


ADAKAH SUNNAH - MENGUSAP (MENYAPU) MUKA SELEPAS SELESAI SOLAT DAN SELEPAS BERDOA

BERDASARKAN FATWA IMAM ASY-SYAFIE RAHIMAHULLAH. BELIAU MENENTANG PERBUATAN TERSEBUT (MENYAPU MUKA) SEBAGAIMANA DIJELASKAN OLEH BELIAU RAHIMAHULLAH MELALUI HADIS YANG TERDAPAT DALAM KITAB AL-UMM YANG MENJELASKAN SUPAYA TANGAN KITA ADALAH TETAP DI ATAS PEHA KETIKA SEMASA DAN SELEPAS SALAM (MEMBAWA MAKSUD TIADA PERBUATAN MENYAPU MUKA):

“DARI JABIR BIN SAMRAH BERKATA: SEMASA KAMI SOLAT BERSAMA RASULULLAH SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM, MAKA KETIKA BAGINDA MEMBERI SALAM, BERKATA SALAH SEORANG DARI KAMI DENGAN TANGANNYA KE KANANNYA DAN KE KIRINYA DAN MENGUCAPKAN: AS-SALAMU ‘ALAIKUM, AS-SALAMU ‘ALAIKUM, DAN MENGISYARATKAN DENGAN TANGANNYA KE KANAN DAN KE KIRI. MAKA NABI SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM BERSABDA: APA TERJADI KEPADA KAMU, MENGISYARATKAN DENGAN TANGAN KAMU, TAK UBAH SEPERTI EKOR KUDA YANG MABUK, TIDAKKAH MEMADAI ATAU SESUNGGUHNYA MEMADAI SESEORANG KAMU MELETAKKAN TANGANNYA DI ATAS PEHANYA SEMASA MEMBERI SALAM KE KANANNYA DAN KE KIRINYA SERAYA MENGUCAPKAN: AS-SALAMU ‘ALAIKUM WA-RAHMATULLAH, AS-SALAMU ‘ALAIKUM WA-RAHMATULLAH” . (LIHAT: AL-UMM. JLD. 1. HLM. 122. HADIS INI DIRIWAYATKAN OLEH RIWAYAT MUSLIM)

MENGGERAKKAN TANGAN KE KANAN ATAU KE KIRI SEBAGAI TANDA PENUTUP ATAU SELESAINYA SOLAT TELAH DITEGAH OLEH RASULULLAH S.A.W. SENDIRI. MAKA MENYAPU TENGKUK, KEPALA DAN KEMUDIAN MUKA DI SETIAP KALI SELESAI MEMBERI SALAM ADALAH JUGA MERUPAKAN SEBAGAI TANDA, ISYARAT ATAU SEBAGAI PENUTUP SOLAT. MELAKUKAN PEKERJAAN TERSEBUT ADALAH BID’AH KERANA MENYERUPAI PERBUATAN MEREKA (YANG MENGGERAKKAN TANGANNYA KE KANAN DAN KE KIRI) YANG DITEGAH OLEH RASULULLAH SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM, MALAH TIDAK ADA HUJJAH YANG SAHIH MENGIZINKAN PERBUATAN TERSEBUT. PERBUATAN SERUPA ITU ADALAH BERTENTANGAN DENGAN SUNNAH RASULULLAH DAN PARA SAHABAT. MAKA IA WAJIB DITINGGALKAN. JELAS, IANYA TIADA DITUNJUKKAN CONTOHNYA OLEH RASULULLAH.


SUNNAH MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK DI MASA TASYAHHUD DALAM SOLAT

PARA ULAMA SALAF AS-SOLEH (GENERASI AWAL) TELAH MENTARJIH (MENYEMAK) DAN MENSAHIHKAN AMALAN MENGGERAK-GERAKKAN JARI SEMASA BERTASYAHHUD. PARA ULAMA BERMAZHAB ASY-SYAFIE JUGA SEBAHAGIAN BESARNYA MENSAHIHKAN HADIS MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK SEMASA BERTASYAHHUD, ANTARANYA IALAH IMAM IBN HAJAR AL-ASQALANI DI DALAM KITAB “TAQRIB AT-TAHZIB” HALAMAN 385 DAN DI DALAM “MIZAN AL-I’TIDAL” 2/356 (OLEH IMAM AZ-ZAHABI). IMAM AZ-ZAHABI (YANG BERMAZHAB ASY-SYAFIE) TELAH MENSAHIHKAN HADIS BERKENAAN MEMBERI ISYARAT DALAM SOLAT (TASYAHHUD) DENGAN MENGGOYANG-GOYANGKA N JARI. ANTARA HADIS-HADIS YANG MENJELASKAN TENTANG BERISYARAT DENGAN JARI TELUNJUK IALAH


“NABI SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM PERNAH MELIHAT SEORANG LELAKI BERDOA SAMBIL MENGACUKAN DUA JARI TELUNJUKNYA, LALU SABDA BAGINDA KEPADA LELAKI ITU: SATU JARI SAHAJA, SATU JARI SAHAJA SERAYA BAGINDA MENGACUKAN JARI TELUNJUKNYA (MENGISYARATKAN ATAU MENGGOYANG-GOYANGKA N) JARI TELUNJUKNYA”

“NABI SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM MELETAKKAN TELAPAK TANGAN KIRINYA DI ATAS LUTUT KIRINYA DENGAN MENGEMBANG. BAGINDA MENGGENGGAM SEMUA JARI-JEMARI TANGAN KANANNYA, TETAPI MENGACUKAN TELUNJUKNYA KE KIBLAT DAN MENGARAHKAN PANDANGAN MATANYA KE TELUNJUKNYA (MELIHAT JARI TELUNJUKNYA SAMBIL MENGGOYANG-GOYANGKA NNYA)”. (HADIS RIWAYAT MUSLIM, ABU ‘AWANAH, IBNU KHUZAIMAH, AL-HUMAIDI DALAM MUSNADNYA 131/1. ABU YA’LA MEMBERIKAN TAMBAHAN DENGAN SANAD SAHIH DARI IBNU UMAR)

“KETIKA BAGINDA SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLLAM MENGACUKAN TELUNJUKNYA, IBU JARINYA MEMEGANG JARI TENGAH (SEHINGGA MEMBENTUK BULATAN)”. (HADIS RIWAYAT MUSLIM DAN ABU ‘AWANAH)

“TERKADANG IBU JARI DAN JARI TENGAHNYA MEMBENTUK BULATAN (SEDANGKAN TELUNJUKNYA TETAP DIACUKAN KE ARAH KIBLAT SAMBIL MENGGOYANG-GOYANGKA NNYA)”. (HADIS RIWAYAT ABU DAUD, NASAI’I, IBNU JARUD DALAM AL-MUNTAQA (208), IBNU KHUZAIMAH 1/86/1-2. IBNU HIBBAN DALAM SAHIHNYA, 485)

“NABI MENEGAKKAN JARI TELUNJUKNYA, MENGGERAK-GERAKKANN YA SAMBIL MEMBACA DOA DENGANNYA”. (HADIS RWAYAT ABU DAUD, NASAI’I, IBNU JARUD DALAM AL-MUNTAQA (208), IBNU KHUZAIMAH 1/86/1-2. IBNU HIBBAN DALAM SAHIHNYA 485)

SYEIKH MUHAMMAD NASHIRUDDIN AL-ALBANI RAHIMAHULLAH MENJELASKAN LAGI:

“MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK DALAM TASYAHHUD MERUPAKAN PERBUATAN YANG TSABIT DARI NABI MUHAMMAD SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM”.

DILAKUKAN OLEH IMAM AHMAD DAN IMAM-IMAM AHLI HADIS YANG LAINNYA. OLEH KERANA ITU, HENDAKLAH TAKUT KEPADA ALLAH ORANG YANG BERANGGAPAN BAHAWA PERBUATAN INI SIA-SIA, (SEHINGGA IA MENYANGKA) TIDAK PATUT DILAKUKAN DALAM SOLAT. KERANA ANGGAPAN ITU MEREKA TIDAK MAHU MENGGERAKKAN JARI TELUNJUKNYA DALAM SOLAT, PADAHAL MEREKA SUDAH TAHU RIWAYATNYA SAHIH. MEREKA MENCARI-CARI ALASAN UNTUK MENTAKWILNYA (MENAFSIRKANNYA) DENGAN MENYALAHI KETENTUAN BAHASA ARAB DAN PENGERTIAN YANG DIFAHAMI OLEH PARA IMAM.

HAL YANG ANEH, SEBAHAGIAN DARI MEREKA BIASANYA MEMBELA PENDIRIAN IMAMNYA DALAM MASALAH YANG LAIN SEKALIPUN PENDAPAT IMAM TERSEBUT BERTENTANGAN DENGAN SUNNAH NABI. ALASANNYA IALAH MENYALAHKAN IMAM SAMA ERTINYA DENGAN MENCELA DAN TIDAK MENGHORMATINYA. AKAN TETAPI, MEREKA KEMUDIAN MELUPAKAN MASALAH INI DAN MEREKA MENOLAK HADIS YANG SUDAH SAHIH SERTA MENCELA ORANG-ORANG YANG MELAKSANAKAN PERBUATAN INI. PADAHAL DIA TAHU BAHAWA MENCELA PERBUATAN TERSEBUT BERERTI PULA MENCELA PARA IMAM MEREKA YANG BIASANYA MEREKA BELA BERMATI-MATIAN WALAUPUN MEMBELANYA BATIL. PADAHAL PARA IMAM TERSEBUT PERBUATANNYA SEJALAN DENGAN SUNNAH, BAHKAN CELAAN (TENTANG MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK, PENT.) YANG MEREKA LAKUKAN ITU MENGENAI NABI SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM, KERANA NABI-LAH YANG MENGAJARKAN HAL ITU KEPADA KITA.

OLEH KERANA ITU, MENCELA PERBUATAN MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK SAMA HALNYA DENGAN MENCELA NABI SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM. DAN TIDAK ADA BALASAN BUAT ORANG YANG BERBUAT DEMIKIAN KECUALI……

ADAPUN MENGACUKAN TELUNJUK SEBENTAR SAHAJA, LALU BERHENTI ATAU MENGACUKANNYA PADA WAKTU TERTENTU SAHAJA, SEMUANYA ITU TIDAK MEMPUNYAI DASAR DARI HADIS, BAHKAN MENYALAHI HADIS-HADIS YANG SAHIH.

MENURUT IMAM AHMAD RAHIMAHULLAH, ANTARA DUA RIWAYAT (YANG MENGGERAK-GERAKKAN DAN YANG TIDAK MENGGERAK-GERAKKAN JARI), MAKA YANG PALING BENAR IALAH BERAMAL DENGAN HADIS MENGGERAK-GERAKKAN JARI, KERANA IA MEMATUHI SUNNAH. MENURUTNYA LAGI: MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK HENDAKLAH DIGERAKKAN DENGAN CARA YANG BERSUNGGUH-SUNGGUH. (LIHAT: ????? ????? 1/80)

SEMOGA PENJELASAN IMAM AHMAD RAHIMAHULLAH DAPAT DIFAHAMI DAN DITERIMA OLEH MEREKA YANG IKHLAS DALAM MENERIMA ILMU DAN MENUNAI IBADAH.

APABILA IMAM AHMAD RAHIMAHULLAH DITANYA, ADAKAH DITUNTUT AGAR MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK DALAM SOLAT? BELIAU MENJAWAB: YA, MENGGERAK-GERAK JARI TELUNJUK (SEMASA TASYAHUD PENT.) SANGAT DITUNTUT. (LIHAT; SIFAT SOLAT NABI HLM 159. SHEIKH MUHAMMAD NASHIRUDDIN AL-ALBANI. ?????? ?? ?????? ???? HLM. 80) INI BERDASARKAN HADIS SAHIH:

“BAGINDA (SEMASA TASYAHUD) MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUKNYA YANG KANAN DAN BERDOA DENGANNYA”. (HADIS RIWAYAT BUKHARI)

“BAGINDA MENGANGKAT JARI DAN MENGGOYANG-GOYANGKA NNYA SAMBIL BERDOA DENGANNYA”. (HADIS RIWAYAT NASAI’I, IBNU HIBBAN DAN IBNU AL JARUD DALAM ??????? IBNU HIBBAN DENGAN SANADNYA YANG SAHIH DALAM SAHIHNYA NO. 485

“YANG MANA BAGINDA APABILA DUDUK BERSOLAT, BAGINDA MELETAKKAN TAPAK TANGAN KANANNYA DI ATAS PAHA KANANNYA, BAGINDA GENGGAM SELURUH JARINYA DAN BAGINDA MENGISYARATKAN (MENGGOYANG- GOYANGKAN) JARINYA YANG PALING HAMPIR DENGAN IBU JARINYA (JARI TELUNJUK) KE ARAH KIBLAT, BAGINDA TUMPUKAN PANDANGANNYA KE ARAH JARI TELUNJUKNYA. DAN BAGINDA MELETAKKAN TANGAN KIRINYA DI ATAS PAHA KIRINYA”. (HADIS RIWAYAT MUSLIM 2/90. ABU DAUD 987. MALIK 1/112. SYAFIE DALAM AL-UMM 1/139. DAN DI MUSNAD HLM. 41. NASAI’I 2/188. IBNU KHUZAIMAH NO. 719. IBNU HIBBAN NO. L938. BAIHAQI 2/130)

“(MENGGERAK-GERAKKAN JARI) LEBIH KERAS (DIRASAKAN) OLEH SYAITAN DARI PUKULAN BESI”. (HADIS RIWAYAT BUKHARI DALAM AL-AMALI (60/1), AHMAD, BAZZAR, ABU JA’FAR, THABRANI DALAM AD-DOA HLM. 73/1. ABDUL GHANI AL-MUQADDASI DALAM AS-SUNAN 12/2. DENGAN SANAD HASAN DAN RAUYANI DALAM MUSNADNYA 249/2 DAN BAIHAQI

“NABI SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM MELAKUKAN PERBUATAN INI (MENGGERAKKAN JARI TELUNJUK) DALAM DUA TASYAHHUD (TASYAHHUD AWAL DAN AKHIR)”. (H/R IBNU ABI SYAIBAH DENGAN SANAD HASAN)

MEMBACA DOA DI PENGHUJUNG TASYAHHUD AWAL ATAU AKHIR

DISUNNAHKAN UNTUK MEMBACA DOA PADA PENGHUJUNG TASYAHHUD AWAL ATAU AKHIR SAMBIL MENGGERAK-GERAKKAN JARI TELUNJUK SEBAGAIMANA DIJELASKAN MELALUI HADIS YANG LALU. PERBUATAN BERDOA DIAKHIR TASYAHHUD ADALAH SUNNAH YANG BERDASARKAN SABDA RASULULLAH SALLALLAHU ‘ALAIHI WA-SALLAM

“APABILA KAMU DUDUK PADA SETIAP DUA RAKAAT, UCAPKANLAH AT-TAHIYYATU …., KEMUDIAN HENDAKLAH SESEORANG KAMU MEMILIH DOA YANG DISUKAINYA DAN HENDAKLAH IA MENGAJUKAN PERMOHONANNYA KEPADA ALLAH YANG MAHAPERKASA LAGI MAHAMULIA”. (HADIS RIWAYAT NASAI’I, AHMAD DAN THABRANI DENGAN SANAD SAHIH)


BERZIKIR & BERDOA DENGAN MERENDAH DIRI SERTA DENGAN SUARA YANG PERLAHAN:

DAN BERZIKIRLAH KEPADA TUHANMU DALAM HATIMU, DENGAN MERENDAH DIRI SERTA DENGAN PERASAAN TAKUT (MELANGGAR PERINTAHNYA) , DAN DENGAN TIDAK PULA MENGERASKAN SUARA, PADA WAKTU PAGI DAN PETANG DAN JANGANLAH ENGKAU MENJADI DARI ORANG-ORANG YANG LALAI. SESUNGGUHNYA MEREKA (MALAIKAT) YANG ADA DI SISI TUHANMU TIDAK BERSIKAP ANGKUH (INGKAR) DARIPADA BERIBADAT KEPADANYA, DAN MEREKA PULA BERTASBIH BAGINYA, DAN KEPADANYALAH JUA MEREKA SUJUD. (AL-A’RAAF 7: 205-206)

BERDOALAH KEPADA TUHAN KAMU DENGAN MERENDAH DIRI DAN DENGAN SUARA YANG LEMBUT. (AL-A’RAAF 7: 55)

AL-IMAM AN-NAWAWI BERKATA DALAM HAL INI: “TIDAKLAH ADA KHILAF (PERSELISIHAN PENDAPAT) TENTANG KESUNNATAN ADANYA ZIKIR SESUDAH SOLAT, BAGI IMAM, BAGI MAKMUM, DAN BAGI YANG BERSOLAT BERSENDIRIAN. MASING-MASING BERZIKIR SENDIRI-SENDIRI. ADAT YANG DIADAKAN MANUSIA, IAITU IMAM MENENTUKAN DOA BUAT SOLAT SUBUH DAN ASAR, TIADA BERASAL SAMA SEKALI. BERJABAT TANGAN SESUDAH SOLAT SUBUH DAN ASAR ADALAH SUATU BID’AH” (AL-MAJMU’ 3: 484, 492)

AL-IMAM IBNUL QAYYIM PULA BERKATA: “IMAM BERDOA SESUDAH SALAM DARIPADA SOLAT SAMBIL MENGHADAP QIBLAT, ATAU MENGHADAP MAKMUM TIDAK PERNAH DIKERJAKAN NABI, YANG SENANTIASA BERTINDAK SEBAGAI IMAM, DAN TIDAK ADA PULA RIWAYAT YANG MENYURUH KITA MENGERJAKAN YANG SEDEMIKIAN ITU.” (ZADUL MA’AD 1: 93)


(Thank You Tajuddin Mashood 94 OFMA for your contribution)

No comments: